طراحی بازی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
ساخت بازی | طراحی بازی| طراحی گیم

طراحی بازی

طراحی بازی یکی از صنعت های پر طرفدار و درآمد زای دنیا صنعت بازی سازی است که در این مطلب میخواهیم به بررسی تاریخچه و اصول آن بپردازیم با شرکت وب نگاران همراه باشید. طراحی بازی ویدئویی  ( Video Game Designing ) یکی از مراحل زیر مجموعه توسعه بازی‌های ویدئویی است که فرایند طراحی اصول و محتوای یک بازی و همچنین چگونگی قوانین آن را مشتمل می‌شود. تمام این مراحل، جزئی از بخش پیش‌تولید یک گیم ویدئویی است. در این مرحله از توسعه بازی، طراح، به طراحی گیم‌پلی، محیط عمومی بازی، داستان و ساخت شخصیت‌ها پرداخته و برداشت اولیه خود را از بازی ویدئویی، با کمک ابزارهایی که در اختیار دارد عملیاتی می‌کند. این حرفه، دارای مهارت‌های تخصصی است.

تاریخچه

در ابتدای تاریخچهٔ بازی‌های ویدئویی، فرایند طراحی، ساخت و توسعه یک بازی ویدئویی توسط برنامه‌نویسان معمولی و غیر متخصص انجام می‌شد. این فعالیت‌ها به صورت فردی انجام می‌شد که برآیند آن، یک محصول با خروجی سرگرم‌کننده بود. اما این فعالیت‌ها از دههٔ ۱۹۷۰ به بعد، شکل حرفه‌ای به خود گرفت و به صورت تخصصی و حرف‌ای به طراحی بازی پرداختند و گروه‌های ساخت گیم تشکیل دادند. از نخستین طراحان گیم‌های ویدئویی که به شکل تخصصی مبادرت به ساخت بازی ورزیدند، سید میر، جان رومرو، کریس سویر و ویل رایت بودند.

با گذشت هرچه بیشتر زمان، افراد توجه زیادی به گیم‌های ویدئویی نشان دادند و به دنبال ان با اقبال عمومی بیشتر نسبت به این محصولات، روند تکامل و پیچیده شدن ساخت بازی‌های ویدئویی شدت یافت و بخش‌های طراحی، ساخت و توسعه یک بازی از یکدیگر تفکیک و هریک از بخش‌ها توسط افراد متخصص در همان بخش انجام شد و این کار به تکامل بازی‌های ویدئویی کمک بزرگی کرد. این کار سبب ایجاد تخصص‌های جدیدی در این حرفه شد و طراحی گیم را به شکل گروهی سوق داد. امروزه، بسیار نادر است که تمامی فرایند ساخت یک گیم ویدئویی توسط یک شخص انجام شود و فقط محدود به گیم‌های ساده می‌شود. بیشینهٔ بازی‌های ویدئویی تولید شده در دنیای کنونی، بازی‌های بسیار پیچیده و با فرایند ساخت طولانی است که برای کنسول‌ های جدید و با پردازشگرهای قدرتمند ساخته می‌شود که انجام مراحل توسعه و ساخت بازی را به شکل انفرادی ناممکن می‌کند.

ساخت بازی، اکنون یک صنعت پرسود و با بهرهٔ اقتصادی بالا است و شرکت‌های تخصصی فراوانی را در سرتاسر جهان ایجاد نموده که با صرف بودجه‌های کلان، به سودهای سرشاری می‌اندیشند. شرکت‌های طراحی و ساخت گیم، ممکن است تمامی فعالیت‌های بازی‌سازی، مانند طراحی، ساخت، توسعه و عرضه آن را در چارت سازمانی خود داشته باشند و یا برای این فعالیت‌ها، با کمک شرکت‌ها و یا گروه‌های تخصصی‌تر بازی خود را عرضه کنند.

طراحان بازی ویدئویی

کسی است که ساخت کلی گیم‌پلی، محیط عمومی بازی، شخصیت‌ها و داستان آن را برعهده دارد. بسیاری از سازندگان بازی کار خود را در انجام فعالیت‌هایشان به صورت آزمایشی پیگیری می‌کنند و پس از آزمون و خطاهای فراوان بخش به بخش، هر بخش از ساخت بازی را تکمیل و تأیید می‌کنند.

طراح لید یا طراح اسکلت بازی ( Lead Designer ) طراح کلی بازی است که وظیفه طراحی اسکلت و کلیات یک بازی را براساس پیش‌زمینه‌های ذهنی خود از داستان و یا سفارش‌های دریافت شده برعهده دارد. طراح لید، هماهنگ‌کننده تصمیم‌گیری‌های انجام شدهٔ کلان در میان افراد خارج از تیم طراحی و افراد درون تیم است و با شکل دهی اسکلت کلی بازی، چهارچوب کلی را برای طراحان اصلی ایجاد می کند.

طراح سیستم ( Systems Designer ) طراح گیم‌پلی و برقرار کننده توازن با سایر عناصر گیم، مانند داستان و شخصیت‌پردازی است
طراح مرحله یا طراح محیط ( Environment Designer ) یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در زمینهٔ طراحی بازی است که از کلیدی ترین افراد طراح در حال حاضر است. ساخت مراحل گیم، وظیفه طراحی محیط و سطوح سه‌بعدی گیم و مأموریت‌های درون آن را به عهده دارد

نویسنده ( Writer)  شخصی است که به شکل تخصصی به نویسندگی داستان بازی، مکالمات میان شخصیت‌ها و روایات نقل شده در بازی می‌پردازد.

در این زمینه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب نگاران پارسه

پشتیبانی آنلاین!